Nieuwsbrief Statement Marine, oktober 2020
We naderen weer het einde van een prachtig vaarseizoen. Een mooi moment voor een nieuwsbrief ! Covid heeft voor veel mensen een streep door de vakantieplannen gezet. Varen met een eigen boot bleek een mooi alternatief!
Nieuwbouw :
Een en ander heeft voor ons als werf veel impact gehad. Hoewel wij door de jaren heen altijd wij een constante productiestroom hebben, liep deze eerder vol in vergelijking tot voorgaande jaren. Wij gaan nieuw bouwen voor diverse Nederlandse eigenaren, maar ook voor nieuwe klanten in het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Recentelijk is een PTS 26 in het Verenigd Koninkrijk afgeleverd aan een eigenaar die deze gebruikt op en rond Isle of White en de Zuidkust. Deze koper is zelf een gerenommeerd ontwerper en heeft mee gedacht over de uitvoering, welke onder andere is voorzien van een anker op de boeg.
De aflevering is niet onopgemerkt gebleven en heeft geresulteerd in 3 UK bestellingen, waarvan wij er 1 in november gaan afleveren en 2 volgend jaar. Hierover is weer leuk te melden dat één van deze schepen zal worden geprepareerd voor droogvallen in de haven. Voor ons als werf weer een nieuwe uitdaging, waar onze architect ondertussen over heeft nagedacht. Ondanks het, helaas, vervallen van de Hiswa te water, waaraan wij de laatste 13 maal hebben deelgenomen, blijft de interesse hoog. Nieuwbouw voor het seizoen 2021 kan helaas niet meer gerealiseerd worden, sterker nog, de eerste 2 schepen voor seizoen 2022 zijn al in bestelling genomen. Voor wie even geduld heeft, gaan we voor 2022 graag aan de slag !
Verkoop gebruikt :
Ondertussen zijn wij voor wat betreft nieuwbouw van de PTS 26 de 90 stuks gepasseerd, waardoor er elk jaar wel enkele gebruikte schepen komen. In een groot deel van de gevallen, worden wij door de eigenaar gevraagd om de verkoop te begeleiden. In het najaar van 2019 en het voorjaar 2020 hadden wij 6 modellen in consignatie, die allen nog voor de Covid uitbraak een nieuwe eigenaar hebben gevonden. Gedurende het vaarseizoen 2020 is het voor wat betreft aanbod gebruikte schepen, rustig gebleven. Nu het einde van het seizoen nadert, hebben wij weer 5 schepen aangeboden gekregen. Doordat wij een bestand bij houden van potentiele kopers en hun wensen, konden we afgelopen maand telkens vlot, en zonder te hoeven adverteren, een match vinden tussen schip en mogelijke koper.
Het uitblijven van advertenties op onze site en internet betekent dus niet, dat er geen aanbod is. Momenteel zijn occasions weer weg, maar er zullen er ongetwijfeld nog een paar langs komen. Mocht u interesse hebben, stuur ons dan een mailtje met wensen (leeftijd, motorisering, evt. opties) zodat wij contact kunnen opnemen als er iets langs komt.
Nieuwe ontwikkelingen PTS 22 :
Zoals jullie wellicht bekend, spelen wij al enige tijd met de gedachte een PTS 22 te ontwikkelen om hiermee onze range met de PTS 26 en PTS 31 te completeren. Renderingen van het concept ontwerp staan al enige tijd op onze site. Vorige maand hebben wij de bal opgepakt. Samen met onze architect Vripack zijn afspraken ingepland om van concept tot een definitief ontwerp te komen.
Met betrekking tot de uitgangspunten, kunnen we al een tipje van de sluier oplichten :
Ten aanzien van de functionaliteit streven we naar een volwaardige weekender met slaapplekken voor 2 tot 4 personen. Het raam zal neerklapbaar worden om de kruiphoogte te minimaliseren. Toegang tot het voordek zal worden verkregen via de kuip. Het kombuis zal worden geplaatst in de kuip. De kajuit biedt een ruim toilet en zit/slaapgelegenheid. Het voordek krijgt een (te openen) dakraam/vluchtluik. Het onderwaterschip zal stabiel en goed te manoeuvreren zijn bij lagere snelheden, maar een iets hogere topsnelheid krijgen in vergelijking tot de 26, waarbij bovendien minder vermogen benodigd zal zijn. De afwerking en kwaliteit zal op hetzelfde niveau zijn als jullie van ons gewend zijn, waarbij aandacht zal worden besteed aan het beperken van het onderhoud. In dit kader zal het dek standaard van Esthec worden voorzien, en zal de raampartij worden uitgevoerd in hoogwaardig afgewerkt aluminium.
Een en ander moet uiteindelijk resulteren in een hoogwaardig, onder architectuur, volledig in Nederland gebouwd 22 voet schip, met de optimale functionaliteit in relatie tot haar formaat. Leuk om te melden is, dat het definitieve ontwerp door ons kan worden gepresenteerd met gebruik van een 3D bril, zodat een uitstekend beeld kan worden verkregen van hoe ze er straks uit komt te zien.
De planning is er op gericht in Q4 volgend jaar het eerste model te kunnen presenteren. Vervolgens zal de productie variant kunnen worden geleverd vanaf lente 2022. Daar onze werf bescheiden van omvang is (en blijft) zal het bouwvolume beperkt zijn tot maximaal 5 schepen tot juli 2022.
In de komende periode zullen wij op onze site regelmatig een update geven van de status van de ontwikkeling.
Wij zullen de PTS 22 niet eerder in de verkoop nemen, dan nadat het ontwerp definitief is en de bouwprijs ervan kan worden vastgesteld. Mocht u interesse hebben, dan nodigen wij u graag uit dit kenbaar te maken. Indien gaandeweg de behoefte bestaat om gaandeweg de ontwikkeling, bijvoorbeeld bij het gereed komen van de “plug” (het eerste origineel in hout), eens langs te komen, dan staat onze deur altijd open!
Tot slot :
De herfst en winter komen er weer aan. Een periode waarin schepen doorgaans even minder “top of mind” zijn. Wij blijven in de tussentijd gewoon doorbouwen, voor iedereen die even langs wil komen staat de koffie klaar. Mocht het er niet van komen, dan wensen wij jullie een goede gezondheid toe!
Anders wellicht tot 2021….
Groeten van het Statement Marine Team !